נח הרץ, מושב יסודות 31.3.2009
90% . נשוי + 8. + 32 נכדים.
נולד ב 1947 בעפולה. בשנת 1968 התגייס לצהל.
שירת כטייס קרב בחיל האוויר. בשנת 1973 השתחרר מצה"ל והתיישב במושב עין יהב שבערבה והחל לגדל ירקות. חודשיים לאחר שחרורו פרצה מלחמת יום כיפור באוקטובר 1973 ונח גויס מיד. כעבור שעות אחדות כבר מצא עצמו באוויר, מסייע לכוחות הקרקע שהתקשו לבלום את השריון הסורי בגולן. לאחר חמישה ימי קרבות קשים באוויר וביבשה באחת מתקיפות העומק בשטח סוריה נפגע מטוסו מטיל קרקע והתפוצץ באוויר. נח איבד את הכרתו לכמה שניות. כשהתעורר הספיק למשוך ברגע האחרון בידית כיסא המפלט, מצנחו נפתח כ 40 מטר מהקרקע. בהגיעו אל הקרקע איבד שוב את הכרתו. בבית החולים בסוריה התעורר וגילה כי רגלו הימנית נקטעה עד מעל לברך. ארבעה ימים שכב בבית החולים בערפול חושים כשמדי יום "זוכה" לביקורם האכזרי של חוקרים סורים. מבית החולים נגרר בברוטליות כשהוא כפות באזיקים עם עיניים מכוסות והועבר לכלא אל מאזה בדמשק. נח נזרק לצינוק קטן בבידוד מוחלט ללא כל אמצעים רפואיים. בקור העז של ימי החורף ישן על רצפת הצינוק הקפואה עטוף בשתי שמיכות דקות. שבוע לאחר הקטיעה עקב התנאים הקשים והמחסור בתרופות התפתחה גנגרנה חריפה ברגלו הקטועה, חובש צעיר שנשלח מדי פעם לטפל ברגלו לא היה מסוגל לגעת בגדם המרקיב. נח לקח ממנו כמה תחבושות וחבש את עצמו לבד. רק לאחר שלושה חודשים לראשונה ראה אותו רופא. בצינוק קיבל מעט מאוד אוכל וספג הרבה מכות. כעבור ארבעה חודשים וחצי הוצא מהצינוק והועבר לחדר בו ריכזו את הקצינים השבויים, רובם אנשי חיל האוויר. לאחר שמונה וחצי חודשים חזר ארצה מן השבי. בשיקום הותאמה לו פרוטזה. לאחר כחודש וחצי יצא מהשיקום ושב לביתו בעין יהב. לאחר כשנה משהבין שבחקלאות לא ימצא את עתידו חזר לצבא והלך ללמוד בטכניון הנדסת חשמל ואלקטרוניקה. בתום לימודיו חזר לחיל האוויר לתפקידי אמל"ח ומבצעים. בשל קטיעת רגלו לא יכל כבר להטיס מטוס קרב ועשה הסבה מטייס קרב לטייס הליקופטרים. במלחמת שלום הגליל הטיס בל 212. היה מאוד מתוסכל מכך "שכבר אינו בשפיץ" ושהוא טייס סוג ב'. לאחר מלחמת של"ג החלו נח ואשתו בתהליך התחזקות וחזרה בתשובה. בשנת 1985 השתחרר מהצבא בדרגת סא"ל. ועבר לגור במושב הדתי יסודות. במשך כמה שנים היה מורה למתמטיקה וגמרא. רק כשמונה שנים לאחר חזרתו מהשבי החל לדבר על תקופת השבי. כיום נח מרצה מבוקש בכל רחבי הארץ על מורשת קרב, תקופת השבי, ועל תובנות חדשות בעקבות חווית השבי.